blåbærskogen

blåbærskogen

mandag 29. juni 2015

Sy stor t-shorte om til liten

Mannen min kom hjem fra it-seminar med en lys grønn t-shorte med reklame på. Han tenkte å bruke den til arbeidsskjorte,  men jeg kapret den for et lite eksperiment. 
Jeg ser for meg en liten t-shorte eller body til 2-åringen. Teksten "I'm a firstpoint geek!" passer bra til en liten nettbrett slave 😊 Og kanskje farger er kjekt når det nærmer seg sommer og store folkemengder...



Dessverre var teksten jeg ville ha midt forran på t-shorta litt for høyt oppe på originalen, slik at jeg ikke fikk det til i forhold til mønsteret på liten tshorte...

Jeg valgte derfor å klippe ut mønsteret helt nederst på originalen, på den måten får jeg glede av den ferdige brettekanten.
Jeg klippet ermene på samme måten, og bruker den ferdige kanten her også.


Halskanten strippet jeg løs fra originalen og klipte rett lengde etter mønsteret.

Da gjenstår det å få teksten sydd på forstykket og så sy det hele sammen...

Jeg klipte av teksten og laget røffe kanter på baksiden. Så klipte jeg til en stykke limstoff som strykes på, på baksiden.

Desverre glemte jeg noe alle husmødre vet, å legge noe mellom det stoffet som skulle stykes og styrkejernet. Så hele strykejernet ble full av tekst fra "teksten" jeg skulle lime fast...

T-shorta fikk også ett litt flekkete uttrykk:

Jeg sydde fast lappen med sikk-sakk og opprettholdt den nye shabby stilen.

Så var det å sy sammen forstykket og bakstykket i skuldrene, før halsen skulle sys fast. Jeg brukte halsen fra den gamle t-shorta, men lagde en mindre ring (etter mønster).

Det som er viktig er at det skal ett stort hode gjennom her, så lurt å bruke strech-søm slik at det er litt fleksibelt.

Så sys ermene på:

Til slutt sys det hele sammen i sidene og man har en ganske lik t-shorte som den man begynte med, bare litt med hjemmelaget og litt mindre.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar