blåbærskogen

blåbærskogen

lørdag 4. juli 2015

Sirkelskjørt i sort/hvitt

Jeg har prøvd meg på ett sirkelskjørt tidligere, det var til min dengang 3år gamle niese. Prinsippet er enkelt: man klipper ut et stort smultringformet stykke stoff, der hullet i midten er lik livvidden og radiusen fra ytterst av stoffet til hullet er lengden på skjørtet. 
Forrige gang jeg forsøkte meg ble likevel skjørtet alt for vidt, men fint likevel.

Denne gangen har jeg utgangspunkt i ett bomullsstoff fra Stoff&Stil, som egentlig ble kjøpt inn med tanke på å sy noen puter, men så ble det altså skjørt i stedet. Jeg har også kjøpt et sort bredt elastisk bånd fra Stoff&Stil til å ha i livet.

Først brettet jeg stoffet en gang og en gang til. Så målte jeg opp ønsket lengde på skjørtet og regnet ut livvidden. (Omkretsen av en sirkel er 2*pi*r)



Det første jeg gjorde var å sy sammen det elastiske båndet til en sirkel. 
Jeg sydde videre inn brettekantene på båndet slik at det blir flatt og så behagelig som mulig. 
Slik ble det på retten:

Så sydde jeg det elastiske båndet fast i midten av smultringstoffet mitt. Båndet var litt mindre enn hullet, men elastisk, så det viktigste var jo å sy med elastisk søm og å fordele strekket i båndet jevnt rundt hele.

Jeg sydde elastisk sikksakk rundt kanten etterpå, som overlook:

Kanten ble sånn her på vranga:

Og slik på retta: 

Nå føles det allerede ut som et ferdig skjørt :)

Men kanten nedentil må jo legges opp. Det stoffet jeg har valgt rakner hvis man ikke gjør noe mer. Dersom man lager sirkelskjørt med flisestoff eller annet stoff som bare kan klippes uten å rakne trenger man ingen kant nederst.

Men jeg har nå brukt nesten alle knappenålene mine for å legge opp kanten nederst. Det blir jo veldig mye lengte ytterkant i en stor sirkel enn i den lille sirkelen rundt livet. 


Jeg har knappenålene ganske så tett, for stoffet er glatt og en sirkel er ikke så lett å få jevn oppbrett som en rett kant.

Jeg byttet fra sort til hvit tråd i symaskinen og stiller om fra stretch-søm til vanlig søm. Syr så, så pen kant som mulig nederst.

De ble ganske flott synes jeg ☺


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar