blåbærskogen

blåbærskogen

lørdag 18. juli 2015

Lue 2-3år

I det siste har jeg strikket mye kluter, jeg har ikke skrevet noe om det. Jeg har ikke laget noen oppskrifter selv, dessuten kjennes det av og til som om hele Norge strikker kluter :)

Jeg trengte noe nytt. Og etter sommeren blir det høst og vinter, og da stenger gutten min ny lue og andre varme klær.

Jeg har startet med å kjøpe nydelig garn i hobbybutikken "på hjørnet".


Så, inspirert av oppskrift på garnstudio.no, kom jeg frem til denne oppskriften:

Lue 2-3år 
Drops baby merino, merino ull 100%

Arb strikkes rundt. Legg løst opp 120m på pinne 3 med grunnfargen. Strikk vrangbord (=2r/2vr) i 4cm. 

Bytt til farge 2, strikk rett rundt hele. Bruk teknikk for å hindre skjev overgang ved fargebytte. Strikk rett 1cm.

Bytt tilbake til grunnfarge, samtidig som det felles 8m jevnt fordelt (112m). 

Begynn å telle omg. På omg 22, 31, 33, 35 og 40 felles det 12m jevnt fordelt (det felles totalt 5 ganger). Strikk til sammen 52m. 

Strikk alle m rett sammen 2 og 2 = 26m. 

Trekk en dobbel tråd gjennom de resterende m og fest tråden godt. Luen måler ca 20cm.


Til slutt hadde jeg tenkt å sette på ett symerke/strykemerke for å gjøre den litt personlig, men det sa poden foreløpig NEI til, så her har jeg bare lagt merke oppå, slik den kan bli.


Håper du ble inspirert til å lage en lue eller to du også. Skriv gjerne en kommentar hvis du liker innlegget.

****

If you like the knitting pattern in englich, please write a comment bellow, and I'll translate...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar