blåbærskogen

blåbærskogen

lørdag 21. mai 2016

Sikksakkskjørt med fargevri

I boka Klompelompe er det en oppskrift på ett sikksakkskjørt. Dette skjørtet har blitt veldig populært, sannsynligvis fordi det både er fint og veldig morsomt å strikke. 
 
Jeg har tidligere laget ett til meg selv, nesten helt etter oppskriften (bare litt tykkere garn). Og ett til ei kollega, som bestilte likt etter å ha sett meg med mitt på jobb. Det må man jo ta som et kompliment. 
Jeg har aldri skjønt at det skal være negativt å ha like klær, det betyr jo at noen andre synes de samme klærne er fine...
 
Sikksakkskjørtet er, uten å røpe oppskriften, delt opp i en for og bakdel med sikksakkmønster og to sidestykker med riller og økninger. Vanligvis strikker man alt rundt og rundt. 
Jeg ønsket å strikke ett skjørt med en kontrastfarge i sidene, og er ganske så fornøyd med resultatet: 
 
 
Jeg strikket livet likt som i oppskriften. Selve sikksakmønsteret og sidene har jeg strikket frem og tilbake, hele tiden med 4 garn i arbeid, ett for hvert felt. Det var gøy, men tok mye lengre tid enn ventet. 


Mens den originale versjonen er en fin oppskrift å strikke etter mens man ser TV eller snakker, har dette til tider kostet litt mer konsentrasjon. Mest for å ikke få knute på trådene :-)
Sånn her så det ut før jeg sydde skjørtet sammen i sidene og festet alle tråder:
 
Resultatet ble ganske bra synes jeg. Her er en liten detalj nederst. Jeg strikket siste raden med samme kontrastfarge som i sidene:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar