blåbærskogen

blåbærskogen

tirsdag 8. desember 2015

Pepperkakebaking

Det har ikke blitt så mye hobbyting på meg i det siste. Så jeg tenkte jeg skulle skrive om en aktivitet litt utenom garn og stoff.

Desember er en opptatt måned, og med den vanlige juleforberedelser. Jeg har to tradisjoner jeg har tenkt å holde på når det gjelder mat; det ene er pepperkaker og det andre er julesylte. 

Denne helga har vi laget begge deler. Først pepperkaker på lørdag og så julesylte på søndag. 

Jeg var spent på hvordan det skulle gå med pepperkakebakingen og minsten på 2,5 år. Det gikk over all forventning, han holdt ut i nesten en time før han ble lei, og da var det ikke mye igjen av deigen på 1 kg. 

















Mye av grunnen til at han holdt ut så lenge var nok godt utstyr:
- en god trekjevle i barnestørrelse fra da jeg var liten
- pepperkakeformer med gode motiver (traktor og bil som favoritter, ellers er jo hjerter en julefavoritt)





















Pepperkakeformene kjøpte jeg for ett eller to år siden på http://pepperkakeformer.se/. De koster kanskje litt mer enn mange andre former, men jeg har ikke tenkt å kjøpe så mange flere. Former holder jo år etter år etter år.... 

(Når jeg nå likevel gikk inn på siden deres for å rekognosere litt, ser jeg at det fort kunne vært fristende å kjøpe både lastebil,dumper, hjullaster og buss og mange flere former også, men vi har det bra med en traktor og en bil.)

Det gjenstår ennå å pynte de, og det får vi se når vi får tid til. Mange av pepperkakene er fortært, spesielt traktorene er veldig gode. Så det spørs om det er noen igjen å pynte, eller om vi rett og slett blir nødt til å spise nonstoppene ved siden av.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar