blåbærskogen

blåbærskogen

mandag 12. september 2016

Buffer til liten og stor

Jeg har fått dilla på å sy buffer. De heter vist sjalbuff. De er runde som et ekstra høyt pannebånd og med en spiss ned forran i halsen som gjør at du kan gå med jakke litt åpen øverst men likevel passe på halsen.

Jeg har giftet meg inn i en familie hvor de har veldig følsom hals og fort blir forkjøla, og de har også smittet over på min sønn. Så jeg sydde sjalbuff til han først. Jeg ble først introdusert for ideen gjennom boka "Heilt spesiell", der det står som et forslag på et plagg barna kan få sy selv. Jeg liker ideen, både sjalbuff og å introdusere barn til å sy. Men min pode på 3,5 år er litt for liten. Han synes det er gøy å sitte på fanget når symaskinen "kjører", men han ser mest på den delen som går opp og ned (ikke nåla, men den tråden er treet inn i). 

Sjalbuffene mine er med fleesestoff til for, og strech stoff. Jeg begynte med maskiner og traktorer til mini, så ble det mer strukturmønster til oss voksne, så ville gutten gi bort til kameratene sine, og de fikk også traktorer. Jeg har fått/arvet mye klær til mini fra venninner med eldre barn, så da de også ønsket seg sjalbuffer ble det noen til... 

Jeg har nesten lik størrelse til alle, men litt lavere til de minste barna, 

Klipper ut et stykke på ca 50 cm bredt (litt bredere til de voksne), og 35 cm høy. Så bretter jeg den i to så jeg har et dobbelt stykke på 25 x 35 cm, før jeg klipper en skrå fra ca 20 cm i kanten og ned mot midten/spissen. Klipper foret i samme størrelse og sy sammen som vist her: 
http://lykketing.blogspot.no/2014/12/tutorial-pa-sjalbuff-aka-sheetah.html



 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar