blåbærskogen

blåbærskogen

fredag 18. juli 2014

Hvordan sy en barnedress

Dette er en liten forklaring på hvordan jeg sydde denne dressen:

Først begynte jeg med et mønster på babydress fra Stoff&Stil. Dette har jeg også brukt tidligere. Så det fine er at selv om det er kjedelig å kjøpe mønster, så kan man bruke det om og om igjen når man først har skaffet seg det.
Stoffet er også fra Stoff og stil, hovedfargen er blå ribb/stretch og på forsiden er det jersey fotoprint med tøffe kjøretøy.

Jeg ønsket å gjøre en liten vri, ved å ikke ha hele dressen i samme stoff. Så med utgangspunkt i mønsteret klippet jeg ut alle delene. Til denne dressen er det to armer, ett bakstykke, et forstykke samt en liten kile som skal mellom beina og som festes i bakstykket. Det er også kantebånd både i hals og på beina. I grunnoppskriften er det også kantebånd rundt armene, men jeg gjorde en forenkla  vri her, det kommer jeg til lenger ned.

Jeg klippet ut alle delene bortsett fra forstykket i samme gråblå stoff. Ermene laget jeg litt ca 1,5cm lengre enn mønsteret for korte ermer. 


Forstykket delte jeg på en måte i to og laget, som du ser på bildet, en slags shorts-og-t-skjorte variant. Det viktige her er å legge til søm og få det til å bli likt forstykket i mønsteret når det er ferdigsydd.

Så sydde jeg sammen kile og bakstykke, rett mot rett.


 Det er merket at hakk i mønsteret, og det er viktig at man starter og slutter ved hakkene. Jeg har merket de av med knappenåler på de ferdigklipte stoffdelene. Man må gjerne dra litt i bakstykket, for det virker som kila er større enn bakstykket. Dersom man syr forbi merkene vil det bli vanskelig å få beina til å kneppes pent sammen helt til slutt.


Sy kantbånd på halsutskjæring på både for og bakstykket, rett mot rett. 




Fest for og bakstykke sammen i ermegrep. Bakstykket skal ligge øverst og merkene må ligge over hverandre. Pass på å beholde merkingen.


Her sydde jeg inn en kant på ermene i stedet for å sy på kantebånd. Mye enklere, og siden jeg ikke er så flink til å få kantebånd pene - mye penere også.


Sy ermer i rett mot rett, tilpass merkingen.

Sy erme og sidesøm rett mot rett.

Sy i kantbånd nederst i beina. Her valgte jeg å bruke stoffet fra fronten på dressen, bare for å få litt brytning. Hadde jeg laget litt lengre bein, kunne jeg sydd inn beina og laget en lik kant som på ermene. 

Til slutt sydde jeg kantbånd i skrittsømmen på både forsiden og baksiden. Dette er ikke så lett å få pent, så jeg har ikke foto av mine klønete forsøk. Men det ser ikke så værst ut på avstand, og dressen er jo til å leke med, så da er jeg ikke så bekymra for om sømmene er litt skeive. De blir bedre for hvert plagg jeg syr.

Helt til slutt slo jeg i trykknapper. 5 knapper i skrittet og to i halsen; en på hver side i ermegrepet. Dette er ikke nødvendig, men jeg synes det blir penere når dressen er på, ellers har den en tendens til å gli ut og bli veldig vid hals.











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar