blåbærskogen

blåbærskogen

tirsdag 8. juli 2014

Lue til gutten min

Jeg hadde litt ekstra jersey stretch stoff til overs fra barnedressen jeg sydde tidligere. Det var akkurat nok til en lue, tenkte jeg. På Stoff&Stil har de et gratis mønster på lue til nedlasting. Min printer er ganske dårlig, så jeg fikk ikke med meg en ganske viktig detalj, nemlig at det skal legges til 5cm før bretten. Det utgjør jo 10cm på hele mønsteret. Så jeg endte opp med en ganske stusslig kalott.




Men det finnes jo alltid en løsning, hvor man også får brukt opp litt ekstra restestoff :) Men jeg synes ikke jeg kunne bruke det samme stoffet.

Jeg klippet til en stripe på ca 10 cm bred og samme vidde som luemønsteret. Sydde den sammen til en sirkel, la rett mot rett nederst på lua og sydde sammen.


Så brettet jeg kanten inn og la denne litt høyere på innsiden inn på utsiden før jeg sydde den opp. På den måten kom sømmen midt i mellom ribben og mønsterstoffet på utsiden, mens ribben ble sydd fast på baksiden. 

 Innsiden
 Utsiden

Så ble det en fin lue med litt anderledes kant nederst enn vanlig oppbrett som var tiltenkt fra begynnelsen av. Dersom jeg hadde vist den skulle ende opp slik, ville jeg nok gått frem på en annen måte, men dette fungerte jo også :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar