blåbærskogen

blåbærskogen

torsdag 3. mars 2016

Heklet og tovet sitteunderlag

Inspirert av boken sitteunderlag har jeg heklet og tovet ett blått underlag. Jeg kjøpte garn i en butikk der de anbefalte et alternativt garn og det har fungert bra. Jeg synes underlaget ble ganske stort med 2 x 2 nøster, men det krympa ganske mye, så jeg burde nok ha fulgt oppskriften og fortsatt litt til. Nå har jeg kommet halvveis på underlag nr to, men jeg er litt ivrig etter å prøve å tove ett bilde.

Det følger mønster med boka, og det mønsteret jeg hadde sett meg ut var en treskøyte og ei båtbu på en liten holme. Jeg begynte med ganske tykk sort ultråd og på frihånd, med mønsteret forran meg og filtenåla i hånden. Jeg synes egentlig det ble ganske bra. 


Men da den var ferdig oppdaget jeg at jeg hadde plassert den litt dumt i forhold til å få plass til den holmen med huset på. Dette skyldes nok også at sitteunderlaget er litt mindre enn mønsteret legger opp til.

Jeg valgte å lage en liten seilbåt i stedet.

Så var det å fylle inn ullfilt, og prøve å lage bølger. Jeg har ikke fått tak i alle de fargene jeg trenger, og mangler bla brukt til båten, og kanskje litt rødt til ett lite norskt flagg bak. Men foreløpig synes jeg det ble ganske fint med hvitt og grått:



...
Nå har jeg også fått tak i litt brunt:

Dette var morro. Så nå kan det hende jeg blir hektet av sitteunderlag - basillen. Disse underlagene må jo være flotte å ha i båten, både til å sitte på og ha til pynt, som spisebrikker eller kjeleunderlag kanskje?

2 kommentarer:

  1. Du fikset det fint, ser jeg :D :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :-)
      Nå er den gitt bort som gave og mottakern ble i hvertfall glad.

      Slett