blåbærskogen

blåbærskogen

onsdag 9. mars 2016

Traktor klut - oppskrift

Jeg har strikket en del kluter fra Bittamis oppskrifter som ligger gratis på Facebook. Men denne gangen var mini med i garnbutikken og plukket ut ett brunt garn og ønsket seg en klut med traktor på. 

Brun er yndlingsfargen og traktorer er noe av det beste han vet :)

Jeg har jo strikket traktor på julestrømper tidligere. Så søk julestrømper i bloggen min, da får du opp traktormønsteret. Jeg har brukt det samme mønsteret til kluten her, men i stedet for to farger har jeg brukt rette og vrange masker. Jeg er litt usikker på om traktoren kommer godt nok frem, men døm selv:


Jeg har brukt Sandnes garn Mandarin Petit og pinne str 3.

1. Legg opp 59 m.
2. Strikk 3 riller. (*1 p rett på retta, 1 p rett på vranga* gjenta 3 ggr)
3. Fortsett med riller i de ytterste 6 m på hver side (disse strikkes alltid rett, både på retten og vrangen). Strikk så 4 p med glattstrikk mellom rillekantene (rett på retten og vrang på vrangen)
4. Begyn på traktormønsteret på de midterste 24 m. 
5. Fortsett "røykskya" til traktoren til en stor sky, og avslutt den på skrå på den andre siden og strikk den andre traktoren opp-ned.

Den blir ganske fin på vrangsiden også.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar