blåbærskogen

blåbærskogen

fredag 8. januar 2016

Marihøner på små føtter

Jeg har fått spm fra ei kollega om jeg kan strikke noen sokker til et lite barn som er født, hun ønsker å gi de i gave. 

Som jeg kanskje har skrevet før, så har jeg litt blanede følelser rundt det å strikke sokker. Jeg synes det er vanskelig å få til hælen, og så tar det alltid mye lengre tid enn jeg tror - og så må man lage to like :)

Jeg har en bok som heter "Fabelaktige føtter & koselige tær" av Anna Tillman, som jeg kjøpte for noen år tilbake da jeg virkelig ønsket å bli bedre på å strikke sokker. 



Det er en flott bok, med ferdige oppskrifter og tips om hvordan man kan designe sine egne sokker. 
Det er en flott oppskrift på marihønesokker, og det er den jeg holder på med nå.


Nå er jeg på første sokk og eneste bekymring er om de kanskje blir litt store for en nyfødt, da jeg har brukt restegarn fra julestrømpene jeg laget før jul i stedet for det garnet som er oppgitt i oppskriften.

Så var hælen strikket, og det ser ut til å bli en del hull...

Trikset jeg etterhvert har lært meg er å bare strikke hælen ferdig og så i etterkant dra litt i tråden der det blir huller og dra tråden bortover i maskene slik at hullet blir borte og maskene heller blir litt løsere. Håper du forstår hva jeg prøver å forklare. Slik ser den samme sokken ut etter litt justering med pinnen:

Tårn skal være sort. Jeg prøver ut et triks jeg då på youtube, for å ikke få "hakk" ved fargeskifte. Jeg har prøvd å illustrere med noen bilder her. 

Strikk først en runde med ny tråd.

Plukk opp maska i forrige farge, som den første masken i ny farge er strikket med.



Strikk disse to maskene som en.

Resultatet er ikke så værst. Dette kommer også under sokken, men det er fint at den ser litt fin ut.


Sånn, da var nesten den første sokken klar.




Så er det bare å sy på noen marihøneprikker :-)
Og gjenta prosessen en gang til.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar