blåbærskogen

blåbærskogen

søndag 3. januar 2016

Sikksakkskjørt

Jeg var så heldig å fikk snik titte litt i min tantes utgave av boka "Klompelompefør jula. Og jeg vet ikke omd et er lov, men til niesers bruk antar jeg at litt kopiering er lov. så jeg fikk med en kopi av oppskriften til Sikksakkskjørtet.

Jeg har sett flere bilder av dette skjørtet på nettet allerede, og har skjønt at det er veldig populært. Det ser fint ut og det ser også veldig morsomt ut å strikke. Ikke er det veldig komplisert heller, da det kun er rett og vrange masker som utgjør mønsteret. 

Så, godt forberedt med garn og pinner før jula har jeg rigget meg til i sofakroken nesten hver kveld etter at barnets leggetid. Det fine med enkle mønster er at man også kan se på film mens fingrene jobber. Mannen min lurer av og til på om jeg kjeder meg og ikke liker filmen, men det handler ikke om det. Det er godt å ha noe i fingrene mens hodet blir underholdt. 

I oppskriften skulle det være 250g Drops merino ekstra fin, mens jeg hadde kjøpt Drops big merino som er litt tykkere. Selvfølgelig burde jeg tenkt på at jeg trengte litt mer garn enn i oppskriften, i og med tråden blir kortere når den er tykkere. Men halvveis i romjula gikk jeg tom for garn før skjørtet var ferdig - det får være måte på til miniskjørt. Heldig som jeg er så har jeg en mann som skulle ut og handle etter flere dager med helligdagsstengt. Han tilbød seg å handle garn for meg hvis han bare fikk en god liste over hva jeg trengte ☺. Så jeg sendte med han en av de tomme magebåndene og ba om to stk. Mannen kom tilbake med to nøster med rett fargesinnfarging til og med. Så skjørtet fikk ingen dumme skiller pga fargeforskjeller. Skjørtet ble så fint, ferdig på nyttårsaften. Nå gjenstår det bare å se om jeg får brukt det.




















Nyttårsfortsett: bli flinkere til å pynte meg litt i hverdagen. 

**************************************

Første dag på jobben etter nyttår, med nytt hjemmelaget skjørt. Og jeg fikk flere fine komplimenter. Det beste komplimenter var ei som gjerne ville ha sånn skjørt selv også, men som ikke er så glad i å strikke. Jeg ga henne den delen av oppskriften hvor det står størrelser og type garn, så får vi se om jeg får noe nytt garn å prøve meg på, eller om det bare var et kompliment. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar