blåbærskogen

blåbærskogen

lørdag 23. januar 2016

Votter av Nina Granlund Sæther

I går fikk jeg en etterlengtet bok i posten. Boka "Votter" kommer ikke en dag for tidlig, etter en kald periode er jeg klar for å lage noen gode varme votter. Boka varmer på flere måter også, den inneholder mønster på votter fra hele Norge. Hver vott har sitt eget kapittel hvor det står litt om vottens historie. Jeg har ikke rukket å lese alt, men her er det mye historie - strikking er kultur og jeg personlig synes det kan være artig å lese litt om hvor mønster kommer fra og når det oppsto.

Det jeg trenger nå er en enkel og varm vott. Jeg hadde litt restegarn fra da jeg strikket sikksakkdkjørtet mitt. Det var ett nøste, og server nå borte. Ett nøste er ca ganske nøyaktig en vott. Det blir tur til garnbutikken i helga :)

Her er litt bildedokumentasjon fra min første vott. Mannen kom hjem og ville gjerne ha lik, han synes den var veldig fin (bare litt liten).

Votten strikkes først uten tommel, men det settes av til tommel ved å strikke noen masker i ett annet garn. 


Etterpå plukkes maskene opp til tommel. Tommel strikkes passe lang og felles på samme måte som votten selv.

Her er den ene votten ferdig, med hva slags garn og bilde fra inspirasjonen i boka. Den lille tulla med garn som ligger til venstre, er det som er igjen av ett nøste.

Og sånn er votten på handa :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar