blåbærskogen

blåbærskogen

onsdag 17. februar 2016

Koftefest

Jeg sitter med boka Koftefest av Tone Loeng og Vanja Blix Langsrud i fanget - og wow, jeg viste ikke det fantes så mange variasjoner i kofter. 
Koftefest inneholder 48 oppskrifter på kofter, med varierende mønster, design og stil. De fleste av koftene er til damer, men det er også noen oppskrifter til menn og barn.


Jeg er ikke helt sikker på definisjonen kofte, men vil si det er ei strikkejakke i ull med mønster i farger. Koftene er ikke ensfarget eller dekorert med flettemønster.
I følge Wikipedia er definisjonen denne:
"Kofte, også skrevet kufte, er en fellesbetegnelse på ulike typer, ofte tjukke, åpne eller lukkede klesplagg til å dekke overkroppen med. Det kan være side jakker, korte frakker ellertrøyer til å trekke over hodet. På norsk brukes i dag ordet kofte først om fremst om samekofter, strikkejakker og bunadsjakker."

Mitt forhold til kofter er litt Marius og Fana. Så jeg har lært mye av denne boken.

Den er bygget opp historisk, med kapitler fra 20-, 30- og 40-tallet, 50-tallet, 60- og 70-tallet og 80-, 90- og 2000-tallet. Hvert kapittel inneholder først en side prosa om hva som er typisk for kofter fra denne tiden og så flere oppskrifter på kofter fra den tiden eller redesign.

Oppskriftene er litt uvanlige å lese, men det er bare fordi man har laget mønster som skal kunne brukes i mange størrelser. Det ser nesten ut som en tabell. Når man leser mønsteret er det kjente ord og oppbyggingen er som vanlig, selv om det ved første øyekast ser litt ukjent ut. 


Alle mønstrene er tegnet med farger i ruter. 

Boka har et eget kapittel bakerst som inneholder enkle forklaringer til strikketeknikkene som er i boka. Jeg har nok sett bedre forklaringer i andre bøker. Man starter vel kanskje ikke med å strikke ei kofte om man aldri har strikka tidligere uansett. 

Alt i alt er dette en kvalitetsbok. Man forstår at her ligger det mye arbeid bak. Både i de historiske fakta, redesign og design av nye mønstere, flotte modeller og bilder av alle jakkene. 

Jeg har tatt meg friheten å knipse noen bilder til inspirasjon og for å vise hvor varierte mønstrene er.


Og sist må jeg vise denne. Som får meg til å tenke på Frost, og da er det sikkert mange små jenter også som kunne tenke seg en liten versjon av denne i litt mer frostblå farge kanskje:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar