blåbærskogen

blåbærskogen

søndag 7. februar 2016

Sitteunderlag av Ann-Heidrun Skår

På lørdag fikk jeg boka om sitteunderlag i posten. Boka er månedens bok i hobbyklubben, og jeg har gledet meg til denne. På forsiden er det bilde av noen blide rosa og gule sitteunderlag.

I forordet for vi litt bakgrunnshistorien til forfatteren og bakgrunnen for boka. Og selv om en viss bokanmeldelse av strikkebøker latterliggjorde det faktum at mange hobbybøker begynner med at forfatteren har lært håndarbeid av sine formødre, så synes jeg det er koselig å lese litt om forfatteren og hvor hun kommer fra. 
Det å lage sitteunderlag begynte som et prosjekt for å bruke opp litt restegarn, men ble etterhvert en større hobby og så en bok - denne boka. 

Vi får en grunnoppskrift til å hekle de runde sitteunderlagene, firkanta sitteunderlag og magebelter som kan brukes rundt sitteunderlagene når de skal fraktes, som glassholdere eller pulsvarmere.

Boka gir også en kort innføring i toving og filting og hva slags garn og utstyr som trengs for prosjektene i boka. 

Det er også med mønstersamlingen som inneholder mønster av alle tegningene som er filtet på underlagene i boka. Og her er det noe for en hver smak, både i farger, tema og vanskelighetsgrad.

Vakre katter i sort og hvit og med tekst filtet med tråd.

Maritimt tema med blå bakgrunn. Disse passer i båten til mine foreldre :-)

Jeg skulle likt å sett det barnet som ikke vil sitte på ett fargerikt underlag som det her.

Denne boka er fantasifull og flott for både nybegynnere og andre som har lyst på litt inspirasjon. Her er det kun sitteunderlag, men det er jo også et produkt de fleste av oss trenger - både liten og stor. Hun har laget forslag til tre forskjellige størrelser, men her er det jo bare å prøve seg frem tenker jeg.

Jeg gleder meg til å prøve filting :-)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar